0

قبل از خرید کتونی حتما این مقاله را بخوانید

هنگام خرید کتونی به چه نکاتی توجه کنیم

یه ضرب‌المثل قدیمی هست که میگه هیچوقت یه کتاب رو بر اساس جلدش قضاوت نکن. این ضرب‌المثل برای کتونی هم صدق می‌کنه. اولش، بیشتر از رنگ و طرح به ویژگی‌های کتونی مثل جنس و اندازه‌ش دقت کنید چون این ویژگی‌ها روی راحتی و جلوگیری از آسیب دیدگی تاثیر می‌ذارن. خرید کتونی می‌تونه استرس‌زا باشه، اما ما تمام چیزهایی رو که باید موقع پیدا کردن کتونی ایده‌آل برای نیازهاتون در نظر بگیرید رو در این مطلب از مجله اینترنتی از بهترین جمع‌آوری کردیم.

قیمت کتونی باید منطقی باشد.

قیمت یک جفت کتانی بر اساس جنس و مدل و درجه کیفی استاندارد و… متفاوت است. کفش‌های ارزان‌تر، مانند Asics Gel-Excite 9، برای دونده‌های مبتدی یا تفریحی یک سرمایه‌گذاری کم‌خطر هستند. اما ممکن است برای دونده‌هایی که کف پای صاف یا التهاب کف پا (پلانتار فاسئیت) دارند، ثبات یا پشتیبانی کافی نداشته باشند. کفش‌های گران‌تر، مانند Hoka’s Bondi 8، معمولاً ویژگی‌هایی دارند که روی شرایط خاصی از این قبیل تمرکز می‌کنند. با این حال، برای افرادی که قوس پای آن‌ها طبیعی است .بودجه خود را در نظر بگیرید و کتانی‌هایی را متناسب با محدوده قیمتی خود پیدا کنید. گزینه‌های زیادی باکیفیت و در عین حال مقرون‌به‌صرفه وجود دارد.

اندازه کتونی را دقیق سرچ کنید

پیدا کردن اندازه مناسب ممکنه کمی سخت باشه، اما یه قدم ضروری برای خرید کتونی‌ای هست که پوشیدنش رو دوست داشته باشین. برای اینکه راهنمایی‌های تخصصی در مورد پیدا کردن اندازه ایده‌آل بهتون بدیم، با دکتر سایلی تیلپوول، متخصص پا صحبت کردیم.

دکتر تیلپوول در ابتدا توصیه می‌کنه که اول برید پیش یه متخصص و پاتون رو اندازه بگیره. بعد از اینکه کتونی‌ای پیدا کردین که راحت باشه، بعدا به راحتی می‌تونین مدل‌های مشابه رو به صورت آنلاین سفارش بدین. ایشون میگن کفش‌های ورزشی همیشه باید نیم تا یک سایز از کفش‌های معمولی (یا مجلسی) بزرگتر باشن. دکتر تیلپوول اضافه می‌کنه که برای اطمینان از اینکه فضای کافی برای انگشت‌های پاتون دارین، باید بین جلوی کفش و نوک بلندترین انگشت پاتون، به اندازه نصف انگشت شست فاصله باشه. این راهنماها بهتون کمک می‌کنه تا کتونی‌ای پیدا کنین که به اندازه ظاهرش، راحت باشه.

توجه کنین که اصطلاح «اندازه» با «سایز» کمی فرق داره. اندازه به راحتی شخصی کفش اشاره می‌کنه، در حالی که سایز اندازه‌گیری استاندارد یه کفش هست. به خاطر داشته باشین که سایز بندی برندهای مختلف ممکنه کمی با هم فرق داشته باشه، پس همیشه مهمه که کفش رو امتحان کنین، با یه فروشنده کفش باتجربه مشورت کنین و راهنمای سایز یا نظرات مشتریان برای اون برند رو بخونین.

مواد و جنس کتونی را بررسی کنید

کفش‌های پیاده‌روی و دویدن سه بخش اصلی دارند: رویه، زیره میانی و زیره خارجی. رویه کفش باید قابل تنفس باشد تا به گردش هوا کمک کند و از ایجاد عرق یا بوی بد جلوگیری کند. اکثر رویه‌های کفش‌های موجود در بازار از پارچه مش یا بافتنی سبک ساخته شده‌اند و برخی از آن‌ها حاوی مواد بازیافتی هستند. زیره میانی باید ضخیم و بالشتک‌دار باشد، بدون اینکه احساس سنگینی یا حجیم بودن کند. آنها معمولاً از لایه‌های فوم نرم یا ژل ساخته می‌شوند، گاهی اوقات با حفره‌های هوا در بین آن‌ها. ضخامت زیره میانی می‌تواند از کمتر از نیم اینچ تا ۱.۵ اینچ متغیر باشد، مانند مدل Fresh Foam X More v4 برند نیو بالانس. و اکثر زیره‌های خارجی از لاستیک بادوام ساخته شده‌اند که چسبندگی خوبی روی سطوح مختلف، از تسمه تردمیل تا مسیرهای صخره‌ای، ارائه می‌دهد.

بررسی پشتیبان گلویی کتونی

افزونگی یا کاهش پرونیشن، صافی کف پا، التهاب کف پا، قوس بلند پا و پهنا یا باریکی پا همگی می‌توانند تعیین کنند که به چه نوع حمایتی در یک کفش ورزشی نیاز دارید. داشتن نوع مناسب پشتیبانی، نه تنها راحتی کفش را تغییر می‌دهد، بلکه بر روی مچ پا، زانو و گام برداشتن شما نیز تأثیر می‌گذارد. برای مثال، افراد دارای پرونیشن بیش از حد به کفش‌های کنترل حرکت نیاز دارند تا از چرخیدن پاهایشان به سمت داخل جلوگیری کند. هنگام ارزیابی میزان حمایت یک کفش ورزشی، به این ویژگی‌های کلیدی توجه کنید:

پشتیبانی قوس پا: آیا این کتونی زیر قوس پا، یا در کناره‌های کفش، بخش‌های اضافی برای پشتیبانی داره؟
ساق کفش: آیا دور ساق کفش برای محافظت از مچ پا، پد اضافی داره؟
پاشنه: آیا پاشنه کفش هم زیر پا و هم اطراف تاندون آشیل، برای ثبات بهتر، پد داره؟
شیب: شیب کفش (یعنی اختلاف ارتفاع جلوی کفش با پشت کفش) چقدره؟ پوشیدنش راحت هست یا فشار زیادی به پاها و زانوها وارد میکنه؟

مهمه که به طور مرتب کتونی‌تون رو عوض کنید تا مطمئن بشین که همچنان برای چندین مایل آینده از پاهاتون پشتیبانی میکنه. دکتر تیلپوول برای دونده‌های مسافت طولانی و حرفه‌ای، هر ۴۰۰ تا ۶۰۰ مایل و برای پیاده‌روها و دونده‌های تفریحی، هر شش ماه تا یک سال، پیشنهاد میکنه یه جفت کتونی جدید بخرین.

راحتی کتونی مهم است

مهم نیست کتونی‌های شما چقدر شیک هستن، اگه راحت نباشن، اصلا دلتون نمیاد بپوشیدشون. دنبال کفش‌هایی با پدهای ضخیم و نرم و رویه‌ای قابل تنفس باشید که پاهاتون رو خنک و خشک نگه داره. بعضی از کتونی‌ها، مثل برند نیو بالانس، حتی کفی قابل تعویض دارن، بنابراین می‌تونید از کفی‌های خودتون استفاده کنید، مخصوصا اگه یه جفت دارید که قبلا خریدید و راضی هستید.

اینم بگم که بهترین کتونی‌ها نیازی به جا افتادن ندارن. اگه اولین باری که امتحانشون می‌کنید راحت نیستن، ممکنه سایز اشتباه رو برداشته باشید. یا شاید هم در جایی که پاهای شما اصلا بهش نیاز ندارن، پشتیبانی داشته باشن. به هر حال، دنبال یه جفت کتونی باشید که همون لحظه که پاتون می‌کنید داخلش، نرم و فنری باشه.

انتخاب کتونی راحت خیلی مهمه، چون خطر آسیب‌دیدگی و ناراحتی رو کم می‌کنه.

هدف خود را بدانید

صنعت کتونی یه تجارت ۷۲ میلیارد دلاریه، و انواع مختلفی از کتونی‌ها برای اهداف مختلف وجود داره. کتونی‌های روزمره، کتونی‌های اسپرت، کفش‌های پیاده‌روی، کفش‌های دویدن، کفش‌های دویدن در مسیرهای کوهستانی، کفش‌های باشگاه، هرچیزی که فکرشو بکنید. به این فکر کنید که می‌خواید از کتونی برای چه کاری استفاده کنید، و بعد بر اساس اون، محصولاتی رو که نگاه می‌کنید، محدود کنید. مثلا، برای بازی تنیس یا پیکل‌بال، باید یه کتونی متفاوت نسبت به تمرین ماراتن بخرید.

دوام مهم است 

مهم است که به استحکام کلی و دوام کفش خود توجه کنید. این موضوع به هدف از پوشیدن کفش برمی‌گردد. به این معنی که کفش مخصوص دویدن در مسیرهای سخت به دلیل هدف خاصی که برای آن طراحی شده است، احتمالاً بادوام‌تر از کفش بسیار سبک مخصوص دویدن در پیست است. اگر به دنبال یک کفش بسیار بادوام هستید، قسمت جلویی و پشتی کفش را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تقویت شده‌اند، همچنین زیره کفش را نیز بررسی کنید تا از ایجاد کشش مناسب اطمینان حاصل کنید.

راهنمای خرید کتونی

سبکی کتونی را جدی بیرید

در حالی که طراحی و رنگ کفش نباید تمرکز اصلی باشد، امروزه گزینه های زیادی برای کتانی ها وجود دارد. هنگامی که کفشی را پیدا کردید که از نظر تناسب و عملکرد تمام نیازهای شما را برآورده می کند، به سلیقه شخصی خود در مورد سبک توجه کنید و رنگی یا طرحی را انتخاب کنید که احساس اعتماد به نفس به شما بدهد. برای مثال، آیا راحتی پوشیدن کفش های بدون بند را ترجیح می دهید؟ به هر حال، باید در کفشی که انتخاب می کنید احساس خوبی داشته باشید.

بهترین کتانی ها کدامند؟

یک تیم پژوهشی  صدها کتانی را برای یافتن بهترین گزینه ها برای هر نوع تمرینی آزمایش کرد. سپس ۲۴ کتانی برتر را به آزمایشگاه تست محصولات برد و با راه رفتن و دویدن روی تردمیل به طور گسترده آنها را آزمایش کرد، تناسب آنها را با کمک یک متخصص پا بررسی کردند و هر کفش را از وسط نصف کردند تا لایه های فوم و پد آن را با هم مقایسه کنند.

آیا همیشه کتانی های گران قیمت بهتر هستند؟

در نهایت، بهترین کتانی کفشی است که هم متناسب با بودجه شما و هم متناسب با پای شما باشد. اگر شرایطی مانند التهاب کف پا (plantar fasciitis) دارید، توصیه می‌کنیم روی کفشی با ویژگی‌های خاصی هزینه کنید  مانند مدل Bondi 8 از برند هوکا. اما اگر قوس پای بدون انحراف (neutral arches) دارید و هیچ گونه بیماری زمینه‌ای ندارید، یک کفش ارزان‌تر مانند مدل Gel-Excite 9 از برند آسیکس همچنان یک گزینه قابل اعتماد و راحت است.

دنبال چه کتونی‌هایی هستی؟ متخصصین پا (پودیاتریست‌ها) معمولا کدوم مارک‌ها رو پیشنهاد می‌کنن؟

یه راه برای اینکه بفهمی کدوم کتونی‌ها رو متخصصا پا تایید می‌کنن، اینه که دنبال مهر تایید APMA روی اون‌ها بگردی. کتونی‌هایی که این نشان رو دارن (مثل مدل Clifton 8 از برند هوکا) قبلا توسط متخصصین پا بررسی و تایید شدن. اما به طور کلی، بعضی از مارک‌های کتونی نسبت به بقیه بیشتر مورد علاقه هستن.

دکتر تیلپوول معمولا کفش‌های Brooks، New Balance، Hoka و Asics را به بیمارانش پیشنهاد می‌کنه. دلیلش هم اینه که این برندها کتونی‌هایی با پشتیبانی (گلویی) خوب از قوس پا، ضربه‌گیری مناسب و راحتی کافی تولید می‌کنن. از طرف دیگه، ایشون معمولا کتونی‌های Puma، Adidas و Skechers رو توصیه نمی‌کنه چون به گفته‌ی خودش، این کتونی‌ها خیلی صاف و نرم هستن و محافظت کافی از پا ندارن.

 

verywellfit.com

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =