0

روانشناسی رنگ ها جادوی تحول فردی، زندگی و کسب و کار

روانشناسی رنگ ها جادوی تحول فردی، زندگی و کسب و کار

روانشناسی رنگ: چگونه رنگ ها بر ما تأثیر می گذارند
شاید باورتان نشود، اما پوشیدن رنگ های خاص می تواند به ما در پیشرفت،زیرا روانشناسی رنگ ها جادوی تحولاست و جلب نظر دیگران و حتی می تواند به برانگیختن دوستان برای صحبت در مورد موضوعات مختلف کمک کند.

رنگ های محیط ما می توانند باعث آرامش، ایجاد انگیزه یا حتی سرد شدن گفتگو شوند. همچنین رنگ هایی که روی بسته بندی محصولات استفاده می شوند، پیام های ناخودآگاه را منتقل می کنند که محصول سالم، گران قیمت یا حتی ناامن است. علت این موضوع چیست؟ پاسخ در «روانشناسی رنگ» نهفته است. این حوزه به واکنش های احساسی قوی که همه ما نسبت به رنگ ها داریم، می پردازد. تحقیقات نشان می دهد که واکنش ما تا حدودی بر اساس فیزیولوژی و تأثیر رنگ ها بر چشم و سیستم عصبی ما است. همچنین محیط و تجربیات زندگی ما نیز در این زمینه نقش دارند.
از نظر علمی، شبکیه چشم رنگ ها را به عنوان پرتوهای نور با طول موج های مختلف و میزان های متفاوت شکست، بازتاب و جذب، بسته به رنگ، دریافت می کند. احساس هر رنگ در چشم، واکنش های سریعی را در مغز و سیستم عصبی خودکار ایجاد می کند. ما در این مقاله به ارزنده ترین مطالب از بهترین نظریه های بررسی تاثیر روانشناسی رنگ ها می پردازیم.

روانشناسی رنگ ها جادوی تحول

رنگ و روان ما  تاثیر رنگ بر ذهن و رفتار

رنگ های گرم مثل قرمز، نارنجی و زرد طول موج بلندتری دارند و برای دیدن آنها به انرژی بیشتری نیاز داریم. به همین دلیل، این رنگ ها به چشم می آیند و توجه ما را جلب می کنند. آنها مغز را تحریک می کنند، ضربان قلب و تنفس را بالا می برند.

در مقابل، رنگ های سرد مثل آبی و سبز طول موج کوتاه تری دارند و به راحتی وارد چشم می شوند. این رنگ ها آرامش بخش هستند و استرس را کاهش می دهند و متابولیسم را کند می کنند.

علاوه بر واکنش های غیر ارادی، ما یادگیری و درک رنگ ها را هم داریم که به همان اندازه اهمیت دارد. به ما یاد داده اند که صورتی برای دختران و آبی برای پسران است، لباس عروس سفید نماد خلوص و طبیعی بودن است، و قرمز در چراغ راهنمایی به معنای ایستادن یا خطر است.

رنگ لباس ما هم حرف های زیادی برای گفتن دارد. آیا با یک نماینده خدمات مشتری که لباس سفید یا مشکی پوشیده است راحت تر ارتباط برقرار می کنید؟ آیا با یک دکتر که کراوات سرمه ای پوشیده احساس امنیت بیشتری می کنید یا با کسی که کراوات نارنجی روشن زده است؟ چه کسی را به عنوان مشاور مالی انتخاب می کنید، زنی با کت و شلوار آبی یا کسی که صورتی تند پوشیده است؟ رنگ هایی که می پوشیم می توانند آرام بخش، خسته کننده یا انرژی زا باشند.

در حالی که در واقعیت رنگ های “خوب” یا “بد” وجود ندارد، اما ما می توانیم انتخاب های هوشمندانه ای در این زمینه داشته باشیم تا پیام خود را به طور موثرتر به مخاطبمان منتقل کنیم. این نه تنها در مد، بلکه در دکوراسیون خانه، تبلیغات، گرافیک، بسته بندی ، طراحی محصول و محیط های خرده فروشی نیز صادق است.

رنگ و روان: تأثیر شگفت‌انگیز رنگ‌ها بر ما

رنگ‌ها به طور ناخودآگاه بر ما در زندگی روزمره تأثیر می‌گذارند. در این مقاله به بررسی واکنش‌های فیزیکی و ارتباطات روان‌شناختی رایج با هر رنگ می‌پردازیم. همچنین پیشنهادهایی برای استفاده از این اطلاعات در زمینه‌های مختلف هنری، تجاری و سبک زندگی ارائه می‌شود.

قرمز: رنگ انرژی و هیجان

وقتی یک ماتادور در میدان گاوبازی شنلی قرمز به دست می‌گیرد، هم تماشاگران و هم گاو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در واقع گاوها کوررنگی دارند و فقط به حرکت شنل واکنش نشان می‌دهند؛ اما تماشاگران انرژی رنگ قرمز را به طور کامل درک می‌کنند. قرمز بیانگر خطر، شور و هیجان، گرما، شدت، خصومت و موفقیت است. این نه تنها یک واکنش عاطفی، بلکه یک واکنش فیزیولوژیکی نیز هست.

قرمز یک شوک واقعی برای سیستم عصبی است، توجه ما را به خود جلب می‌کند و برای دیدن آن به تلاش نیاز داریم. نگاه کردن به رنگ قرمز فشار خون را افزایش می‌دهد و ضربان قلب را بالا می‌برد. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا بسیاری از رستوران‌های فست‌فود به رنگ قرمز رنگ‌آمیزی شده‌اند؟ دلیلش این است که رنگ قرمز غددهای بزاقی را تحریک می‌کند، ما را گرسنه می‌کند و همچنین چشم‌هایمان را خسته می‌کند، که باعث می‌شود سریع‌تر غذا بخوریم، پرداخت کنیم و از رستوران خارج شویم.

قرمز: رنگ انرژی، شور و احساسات

قرمز رنگ انرژی و شجاعت است و به فرد احساس قدرت برای انجام کارها می دهد. به همین دلیل است که اغلب سیاستمداران را با کراوات قرمز می بینید. جالب اینجاست که قرمز به یاد ماندنی ترین رنگ است، همانطور که می بینید هدایایی که با کاغذ قرمز بسته بندی شده اند، قلب های قرمز، کارت های قرمز و غیره به راحتی به خاطر سپرده می شوند. قرمز احساسات شدید و قوی، شور و اشتیاق را در مردم برمی انگیزد. همانطور که قبلا در مورد مزایای رنگ قرمز صحبت کردیم.

در چین، قرمز نماد خوش شانسی است و توسط عروس ها پوشیده می شود و در مراسم “تخم مرغ قرمز” برای برکت نوزادان استفاده می شود. متخصصان فنگ شویی پیشنهاد می کنند از قدرت قرمز برای بیرون راندن انرژی منفی (چی) از خانه استفاده کنید. اما در طراحی داخلی، قرمز با صمیمیت همراه است. قرمز فقط در اتاق هایی استفاده می شود که می خواهیم فعالیت و گفتگوهای پرنشاط را تقویت کنیم، مانند اتاق نشیمن یا غذاخوری.

همچنین انتخابی عالی برای فضاهای “عبوری” است که در آنها زمان زیادی را صرف نمی کنیم، مانند راهروها، لابی ها یا حمام مهمان. در اتاق کودک، این رنگ باعث بی خوابی می شود.

به دلیل قابل مشاهده بودن بالا، قرمز برای جلب توجه مخاطب در تبلیغات و محصولات ایمنی مانند قوطی های سوپ کمپبل، خاموش کننده های آتش و علائم خروج ایده آل است. پویایی رنگ قرمز نیز آن را به رایج ترین رنگ در پرچم های ملی تبدیل کرده است.

روانشناسی رنگ قرمز

رنگ قرمز احساس سرعت، قدرت، شادی، خطر و خشم را ایجاد می کند. قرمز واقعی زنده ترین رنگ است. این رنگ محرک طیف است و هیجان را بیان می کند.

توجه را به خود جلب می کند و شی و تصویر را از پس زمینه جدا می کند.
باعث می شود مردم احساس گرما کنند. به عنوان مثال، قهوه در یک فنجان قرمز داغ تر از یک فنجان آبی به نظر می رسد.
اولین رنگی است که در هنگام غروب از دست می دهیم و از فاصله دور به خوبی دیده نمی شود.
قرمزهای انباری، شرابی و قرمز تیره سلطنتی، مجرد، قوی و همیشه جذابیت زیادی برای مردان دارند.

زرد: رنگ شادی و انرژی

زرد، رنگ خورشید، نمادی از زندگی و سرزندگی است. از نظر روانشناسی، زرد شادترین رنگ در طیف رنگ هاست و با خود احساس امید، شادی و خوش‌بینی به همراه می‌آورد. به همین دلیل است که از اصطلاح «اخلاق آفتابی» استفاده می‌کنیم.

زرد، با یادآوری خورشید، حس روشنی و شفافیت را به ما القا می‌کند که نمادی از خرد، ذهن و بینش است. این احساس از نظر علمی هم تایید شده است، زیرا رنگ زرد به سرعت توسط مغز پردازش می‌شود و سیستم عصبی را تحریک می‌کند. گفته می‌شود که زرد رنگ محبوب فیلسوف چینی، کنفوسیوس بوده است.

زرد رنگی است که نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم. در ترافیک، به راحتی تاکسی‌های زرد را تشخیص می‌دهیم.

این قابلیت دید بالا، تفکر سریع و واضح را تسهیل می‌کند. بر اساس نظریه فابر بیرن، متخصص رنگ‌شناسی که بر کاربرد رنگ‌ها در زندگی روزمره تمرکز داشت، او در دهه ۱۹۵۰ برای کاهش یکنواختی شغلی اپراتورهای تلفن، مسئول ایجاد صفحات زرد (Yellow Pages) شد.

تحقیقات بعدی از Pantone نیز نظریه بیرن را تأیید کرد و ثابت کرد که پس‌زمینه زرد با متن سیاه، قابل خواندن‌ترین ترکیب برای مواد چاپی و موثرترین ترکیب برای حفظ حافظه است. به همین دلیل است که از آن در دفترچه‌های یادداشت حقوقی و علائم هشداردهنده ترافیک استفاده می‌شود.

زرد همچنین به سایر رنگ‌ها جان می‌بخشد و باعث می‌شود رنگ‌های گرم درخشان‌تر به نظر برسند و رنگ‌های سرد را زنده کند. بنابراین، زرد یکی از رنگ‌های محبوب در خانه است و هر فضایی را با گرما، نشاط و نور پر می‌کند. زرد که بیشتر در آشپزخانه‌ها و اتاق‌های غذاخوری استفاده می‌شود، همچنین یک پس‌زمینه اشتهاآور برای غذا فراهم می‌کند.

با این حال، استفاده بیش از حد از آن هم می‌تواند مضر باشد. مقدار کمی از زرد باعث ایجاد گفتگوهای شاد و لحظات دلپذیر می‌شود، اما قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض زرد لیمویی روشن می‌تواند باعث تحریک بیش از حد ذهنی و ایجاد اضطراب شود. گزارش شده است که زوج‌ها در آشپزخانه‌های زرد بیشتر با هم دعوا می‌کنند و این رنگ می‌تواند باعث گریه نوزادان شود. بنابراین، رنگ زرد کم‌رنگ‌تر مانند زرد کره‌ای انتخاب امن‌تری برای خانه است.

زرد پیام‌های متناقض دیگری را نیز ارسال می‌کند. اشاره به فرد ترسو به عنوان «زرد» از قرن دهم آغاز شد.
روانشناسی رنگ ها: زرد و نارنجی

زرد شادترین رنگ در طیف رنگی است که با گرما، خوش بینی و شادی ارتباط دارد. زرد به صورت بصری به سمت شما می آید و رنگی بسیار واضح است. این رنگ برای تابلوها و بسته بندی محصولات مناسب است.
زرد نشان دهنده تفکر شفاف است. متن سیاه روی زمینه زرد واضح ترین ترکیب رنگ است و به ذخیره سازی حافظه کمک می کند.
ترکیب زرد با رنگ های دیگر باعث ایجاد سرزندگی می شود.
قرار گرفتن بیش از حد در معرض زرد روشن می تواند باعث ناراحتی شود. رنگ های ملایم تر برای معاشرت بهتر هستند، در حالی که رنگ های طلایی نشان دهنده ثروت هستند.

نارنجی:

گاهی اوقات به عنوان انسان، احساس کاهش جاه طلبی و ایده هایی را تجربه می کنیم که با سطح انرژی پایین مشخص می شوند. رنگ نارنجی جریان اکسیژن را به مغز افزایش می دهد و از آنجایی که نارنجی اشتها را نیز افزایش می دهد و به هضم غذا کمک می کند.
نارنجی با ترکیب قرمز و زرد به وجود می آید و از هر دو رنگ ویژگی هایی را به ارث می برد. این رنگ انرژی و سرزندگی قرمز و ویژگی های شاد و دوستانه زرد را دارد. این باعث می شود نارنجی جسور، پرانرژی و بیانگر طبیعی بودن و سرگرمی باشد.
نارنجی روشن توجه بیشتری را به خود جلب می کند و به طور موثر توسط کارگران ساختمانی و نگهبانان گذرگاه عابر پیاده به عنوان هشدار استفاده می شود. همچنین نشان دهنده ارزش خوب است و برای استفاده در تابلوهای فروش در ویترین مغازه ها مناسب است.
علاوه بر این، نارنجی دارای رنگ های آرام مانند رنگ کدو تنبل و برگ های در حال رشد است. نارنجی یادآور پاییز و برداشت محصول با گروه های گرم و دلپذیر آنها است.
چشم به راحتی نارنجی سوخته را می گیرد و جذابیت پیچیده ای دارد که می تواند هم ظریف و هم عجیب و غریب باشد. نارنجی همچنین به معنای تازه، سالم و آبدار است و آن را به یکی از رنگ های مورد علاقه برای چیدمان میز و لوازم آشپزخانه تبدیل می کند. از این رنگ به طور محدود در تزئینات منزل استفاده می شود. بسیاری از رستوران های گران قیمت دیوارهای خود را به این رنگ در می آورند زیرا این رنگ دلپذیر و اشتها آور است.

رنگی تحریک کننده و انرژی زا است که احساس دوستانه، برون گرا، شاد و ماجراجویانه را القا می کند.
نارنجی روشن به دلیل دید بسیار بالا، حتی در مقادیر کم، برای علائم هشدار یا جلب توجه ایده آل است.
نارنجی های پاییزی و تند، ملایم تر برای چشم هستند و حس گرمی، عجیب و غریب و اشتها آوری را القا می کنند، در حالی که رنگ های هلویی برای پوست بسیار جذاب هستند.
افرادی که نارنجی می پوشند، خلاق، پرشور و همراهی دلپذیر شناخته می شوند، اما ممکن است کمی هم بی مسئولیت باشند.
به دلیل ویژگی های بازیگوشانه و فعال، نارنجی رنگ مورد علاقه کودکان، نوجوانان و ورزشکاران است.

روانشناسی رنگ سبز

سبز نه تنها نماد زندگی و رشد است، بلکه آرامش بخش ترین و تسکین دهنده ترین رنگ در طیف رنگی می باشد.
دلیل آن فیزیولوژیکی است. برخلاف سایر رنگ ها، سبز مستقیماً روی شبکیه متمرکز می شود بدون اینکه دچار شکست نور شود و به همین دلیل برای چشم ها بسیار ملایم است. همچنین اعتقاد بر این است که قدرت درمانی بالایی دارد و می تواند آرامش بخش و تجدید کننده باشد.
طبق مطالب وب سایت “اهمیت رنگ”  مورتون، مشاور رنگ، افرادی که در محیط های سبز کار می کنند، کمتر دچار درد معده می شوند.
سبز روشن آرامش بخش تر است. به همین دلیل، دیوارهای بیمارستان اغلب به رنگ کف دریا رنگ آمیزی می شوند تا به معنای واقعی کلمه بر بیماران و بازدیدکنندگان نگران تأثیر بگذارد. همچنین از اتاق های سبز در پشت صحنه تئاترها و برنامه های تلویزیونی برای کاهش تنش قبل از اجرا استفاده می شود.
خاصیت آرامش بخش سبز باعث شده است که به عنوان رنگ رسمی ایمنی در سراسر جهان، مانند چراغ های راهنمایی ایمن، شناخته شود.
مقامات لندن کاربرد ایمنی دیگری برای رنگ پیدا کردند. رنگ آمیزی پل نگران کننده بلکفرایرز با رنگ سبز آرامش بخش تر، میزان پرش های خودکشی را به شدت کاهش داد.
رنگ های سبز بسته به سایه، پیام های مختلفی را ارسال می کنند. سبزهای کِلی یادآور بهار و فضای باز هستند و احساسات شاد و جوانی را منتقل می کنند. اما این همچنین می تواند به معنای ناپختگی و بی تجربگی باشد، مانند یک تازه وارد که برای موفقیت “خیلی خام” است.
سبز جنگلی رنگ درختان بالغ است که نماد ثبات و رشد است. جالب اینجاست که رنگ سبز در دفاتر حقوقی و مؤسسات مالی استفاده می شود. سبز همچنین رنگ پول است.
زیتونی بیشترین قدرت را در بین رنگ های سبز دارد، زیرا مردم را به یاد ارتش می اندازد، در حالی که ارتباط سبز چمنی با زندگی و رشد جدید، نماد باروری شده است. این باعث شد که رنگ سبز در دوران رنسانس رنگ مورد علاقه برای لباس های عروسی باشد.
روانشناسی رنگ ها: سبز و آبی

سبز:

آرامش بخش: سبز روشن آرامش بخش ترین رنگ در طیف رنگی است. به راحتی روی چشم می نشیند و حتی بینایی را بهبود می بخشد.
طبیعت و جوانی: سبزهای پررنگ یادآور بهار، زندگی، طبیعت و انرژی جوانی هستند.
ثبات و موفقیت: سبزهای تیره حس منطقی ثبات و رشد را القا می کنند و نشانگر وضعیت اقتصادی بالا و موفقیت هستند.
ایمنی و حرکت: سبز در سراسر جهان نماد ایمنی است و همچنین به معنای “برو” است.
شخصیت شناسی: افرادی که سبز می پوشند، متفکر، قابل اعتماد و بخشنده هستند.
جنبه های منفی: در هنگام بیماری، به فرد توصیه می شود به اشیاء سبز نگاه کند. همچنین، رنگ سبز پاریسی به طور مداوم به عنوان ناخوشایندترین رنگ شناخته می شود.
دکوراسیون: بسیاری از سایه های سبز در دکوراسیون داخلی خانه هماهنگی ایجاد می کنند. سبزهای روشن حس طبیعت را به داخل خانه می آورند و می توانند جریان بصری روان بین فضای داخلی و عناصر معماری بیرونی ایجاد کنند. این رنگ دارای خاصیت طراوت و پرورش است و به همین دلیل در آشپزخانه ها و اتاق های غذاخوری بسیار جذاب است.
آرامش و سلامتی: به دلیل ایجاد حس آرامش، سبز روشن برای پناهگاه های خانگی مانند حمام ها یا اتاق خواب های آرام ایده آل است.
بسته بندی: سبز به دلیل القای حس خلوص و تازگی در بسته بندی محبوب است. همچنین تصور می شود محصولاتی با بسته بندی سبز سالم، طبیعی و سازگار با محیط زیست هستند.

آبی:

محبوبیت: آبی رنگ مورد علاقه اکثر مردم است. اگر کسی رنگ آبی را دوست دارد، در جمع خوبی قرار دارد.
آرامش و کاهش استرس: طیف آبی روشن تا متوسط به طور ویژه دلپذیر و آرامش بخش هستند. نگاه کردن به آبی در واقع باعث کاهش ضربان قلب و سرعت تنفس و به طور موقت فشار خون را پایین می آورد.
ارتباط با طبیعت: در اکثر فرهنگ ها، آبی محافظ ترین رنگ در بین همه رنگ ها محسوب می شود. به عنوان مثال، در خاورمیانه، اعتقاد بر این است که درهای آبی از ارواح شیطانی محافظت می کنند و مردم در جنوب غربی آمریکا اغلب سقف ایوان های خود را برای دفع ارواح به رنگ آبی رنگ می کنند.
دفع حشرات: قبل از ظهور یخچال، از رنگ آبی کبالت در آشپزخانه ها و انبارها استفاده می شد، زیرا برخلاف انسان ها، حشرات توسط این رنگ دور می شوند. آشپزخانه های آبی تا به امروز همچنان محبوب هستند.
اعتماد و وفاداری: به طور خاص، آبی سرمه ای نماد وفاداری و قابل اعتماد بودن است. آبی همیشه برای بیان صداقت و قابل اعتماد بودن ایده آل است.
مردانه و رسمی: مردان به طور ویژه رنگ آبی را دوست دارند. آبی سرمه ای همچنین مانند لباس های پلیس و ارتش، احترام را به همراه دارد و برای اجرای استانداردهای اخلاقی استفاده می شود.
جشن و اجتماع: آبی های روشن برای پوشیدن در مهمانی ها و دورهمی های اجتماعی عالی هستند، زیرا آبی همیشه دوستانه و دوست داشتنی است.
موقعیت اجتماعی: آبی های تیره به معنای نژاد خوب، موقعیت اجتماعی بالا، ثبات و وقار هستند.
روانشناسی رنگ ها

آبی رنگ محبوبی است، به خصوص برای مردان.
آبی رنگی آرامش بخش و صلح آمیز است و اغلب حس مثبت و رو به بالا دارد.
آبی تیره نماد وفاداری، اعتماد، صداقت و درستکاری است و احترام را برمی انگیزد.
در بسیاری از فرهنگ ها، آبی تیره با تجمل و ثروت همراه است.
از زمان های قدیم، آبی نماد وفاداری، امید و ایمان بوده است. این همان دلیلی است که سنت پوشیدن لباس آبی برای عروس ها از آنجا نشأت گرفته است.
آبی با طعم شیرین مرتبط است، به همین دلیل است که به طور مداوم در بسته بندی شکر و محصولات مرتبط استفاده می شود.
اتومبیل های لوکس اغلب به رنگ آبی نیمه شب یا نقره ای شیک هستند که نماد قدرت و موفقیت است، در حالی که اتومبیل های اسپرت تر مانند فولکس واگن بیتل، برای القای حس سرگرمی در رنگ های روشن تر عرضه می شوند.

روانشناسی رنگ بنفش

بنفش را می توان رنگ روانشناسی ظرافت و وقار نامید.
در گذشته، تنها افراد برجسته و ممتاز از رنگ بنفش استفاده می کردند، زیرا تولید آن بسیار دشوار و گران بود.
طبق کتاب جذاب “مُو” اثر سیمون گارفیلد، برای تهیه رنگ کافی برای یک لباس، هزاران نرم تن را له می کردند، سه روز نمک می زدند و سپس ده روز می جوشاندند.
توصیف این رنگ در روم باستان بسیار دشوار بود و تنها برای سزار رزرو شده بود.
بنابراین جای تعجب نیست که بنفش با ثروت، سلطنت و زندگی اشرافی مرتبط است. اما جنبه معنوی نیز وجود دارد، زیرا بنفش بعداً به رنگ پارچه های کلیسا تبدیل شد و در یهودیت به عنوان تزیین شال های نماز استفاده می شد.
جالب اینجاست که بنفش که زمانی انحصاری بود، اکنون در میان زنان محبوب تر از مردان است. در واقع، بسیاری از زنان بنفش را به عنوان رنگ مورد علاقه خود انتخاب می کنند.
شاید ترکیب رنگی بنفش، هیجان قرمز و نظم آبی را در خود دارد. بنابراین، آن را رنگ مصالحه یا رسیدن به یک حد وسط می دانند.
افرادی که بنفش می پوشند، معمولاً پرورش دهنده، پرشور و مشتاق به خوشایندی دیگران هستند، ویژگی هایی که بیشتر در مورد زنان نسبت به مردان قضاوت می شود.
بنفش بسته به سایه اش احساسات بسیار متفاوتی را منتقل می کند. رنگ آلو تیره دارای حال و هوای غم انگیز و عزاداری است و می تواند افسرده کننده و رسمی باشد. در بسیاری از کشورها، این رنگ جایگزین مشکی به عنوان رنگ رسمی عزاداری شده است.
بنفش سلطنتی با میراث نجیبانه اش، ثروت و جایگاه اجتماعی را نیز القا می کند.
به دلیل مقدار قرمز موجود در ترکیب آنها، رنگ های روشن بیشترین انرژی را دارند. اینها رنگ های شادتر و هیجان انگیزتر هستند، در حالی که بنفش ها و اسطوخودوس ها دارای کیفیت رمانتیک و نوستالژیک هستند.
به دلیل پیام های متفاوتی که بنفش منتقل می کند، به ندرت در بسته بندی مواد غذایی در سوپرمارکت ها و در خریدهای بزرگ مانند اتومبیل یا لوازم خانگی استفاده می شود. در بسته بندی و تبلیغات، این رنگ بیشتر برای نشان دادن محصولات یا خدماتی است که برای زنان در نظر گرفته شده است.
در دکوراسیون، بنفش می تواند بسیار نمایشی و اغوا کننده باشد.

بنفش

بنفش سلطنتی نماد شکوه، قدرت، شور، شهوانی و تجمل است.
بنفش تیره، رنگ معنوی و رازآلودی است که حس جدی و باوقاری را القا می کند.
رنگ های اسطوخودوس و بنفش مایل به آبی، حس شیرینی، رمانتیک و نوستالژی را به همراه دارند.
به طور کلی، کار کردن در محیط های بنفش به دلیل تشویق به خیال پردازی، کمتر انجام می شود.
زنان اغلب بنفش را به عنوان رنگ مورد علاقه خود انتخاب می کنند.

روانشناسی رنگ صورتی

صورتی نه تنها حس دوستانه بودن را تقویت می کند، بلکه در واقع از پرخاشگری و بدخواهی جلوگیری می کند.
صورتی های هلویی اغلب در بسته بندی لوازم آرایشی استفاده می شوند، زیرا این رنگ بسیار زنانه است و همچنین باعث درخشش پوست می شود. با این حال، خطوط تولید انبوه مانند میبلین، برای جلب توجه در نمایشگرهای شلوغ داروخانه ها، صورتی های داغ و چشمگیر را ترجیح می دهند.
در کروموتراپی، اتاق صورتی برای افرادی که در آرام شدن و رها کردن مسائل مشکل دارند، توصیه می شود. هر چقدر هم که روزتان بد باشد، در حضور صورتی، نگه داشتن پرخاشگری دشوار است.

صورتی منفعل ترین رنگ در بین همه رنگ هاست و در عین حال که از پرخاشگری علیه خود و دیگران جلوگیری می کند، حس دوستانه بودن را نیز تقویت می کند.
صورتی به عنوان زنانه ترین رنگ شناخته می شود و با پرورش و دلسوزی همراه است.
صورتی آرامش بخش و تسکین دهنده است و گفته می شود به هضم غذا کمک می کند.
صورتی تند، غلظت قرمز بالاتری دارد و به همین دلیل پرانرژی، سرگرم کننده و مد روز به نظر می رسد.
مردان برای ابراز عشق، صورتی های هلویی را ترجیح می دهند.

روانشناسی رنگ قهوه ای

قهوه ای به عنوان رنگ زمین و درختان محافظ، در حالی که ما را به خانه و کاشانه یادآوری می کند، آسایش را فراهم می کند.
خانواده رنگ قهوه ای در دوران اضطراب اجتماعی یا اقتصادی به طور ویژه محبوب می شوند. رنگ های خنثی گرم به عنوان رنگ هایی با ارزش ماندگار تلقی می شوند و می توانند به مردم احساس کنند همه چیز خوب خواهد شد.
افرادی که قهوه ای می پوشند بسیار قابل اعتماد، صادق و سخت کوش هستند. این باور به دوران تاریخی باز می گردد، زمانی که رنگ های روشن برای خانواده سلطنتی و ثروتمندان رزرو شده بود و قهوه ای به دهقانان اختصاص داشت.
قهوه ای همیشه نشان دهنده احساس و فروتنی است.
قهوه ای همیشه انتخابی در کمد لباس است. شما را قابل قبول، قابل اعتماد و معتبر نشان می دهد.
با این حال، قهوه ای ممکن است در محیط کاری طبقه متوسط فاقد اقتدار باشد.
در طراحی داخلی، قهوه ای به عنوان یک رنگ متعادل کننده در نظر گرفته می شود که همه رنگ های دیگر را زمین می کند. در یک باغ سرسبز، قهوه ای خاکی زمینه مناسبی برای کل پالت طبیعت است، چه گرم و چه سرد.
اگرچه قهوه ای رنگ چوب است، اما تقریباً در تمام محیط های اتاق وجود دارد.
رنگ های خنثی ملایم اغلب در اتاق های نشیمن، مطالعه و اتاق های خانوادگی مورد علاقه هستند زیرا در عین حال که صمیمیت ایجاد می کنند، ساده و آرام به نظر می رسند.
رنگ های خنثی روشن باعث می شود اتاق بزرگتر و کمتر شلوغ به نظر برسد، در حالی که قهوه ای های تیره حس دنج و امنیت را ایجاد می کنند. دیوارهای قهوه ای شکلاتی می توانند بسیار غنی و پیچیده باشند.
مردان به طور ویژه به قهوه ای علاقه دارند. این رنگ به عنوان رنگی خشن و بیرونی نشان داده می شود و در لوازم ورزشی، لباس های غیررسمی و وسایل نقلیه همه جانبه وجود دارد. ترکیب مردانه آبی و قهوه ای نیز در لباس و طراحی خانه همواره در بین مردان محبوبیت دارد.
قهوه ای کاغذی برای نشان دادن تازگی غذا استفاده می شود و یادآور بسته بندی هایی است که در بازارهای محصولات کشاورزی در فضای باز استفاده می شود.:

قهوه‌ای: رنگی گرم و آرامش‌بخش است که با زمین، درختان، آتشدان و خانه ارتباط دارد.
در اقتصادهای ناپایدار، مردم تمایل دارند محصولات گران‌قیمت را با رنگ‌های خنثی، به خصوص قهوه‌ای، خریداری کنند. این رنگ هم به مصرف‌کنندگان آرامش می‌دهد و هم به عنوان رنگی ماندگار شناخته می‌شود.
قهوه‌ای در لباس، حس قابل‌دسترسی، قابل‌اعتماد و صمیمی بودن را القا می‌کند.
قهوه‌ای با ویژگی‌های مردانه و خشن، به طور خاص برای مردان جذاب است.
قهوه‌ای کیسه‌ای در بسته‌بندی برای نشان دادن محصولی طبیعی استفاده می‌شود.

 

روانشناسی رنگ خاکستری

رنگ بی طرفی است و نشان دهنده اقتدار رسمی، باوقار و محافظه کارانه است.
برخلاف قهوه ای خنثی، خاکستری فاقد گرما است که می تواند آن را در صورت استفاده به تنهایی دور از دسترس، جدی و کمی غم انگیز جلوه دهد.
خاکستری با حکمت و بلوغ همراه است و به جذابیت مالی آن می افزاید.
خاکستری های فلزی نوید پیشرفت های علمی و فناوری و همچنین حس سرعت و صلاحیت را می دهند.
خاکستری در دکوراسیون منزل خنک و آرامش بخش است، اما همچنین از گفتگوی پر جنب و جوش جلوگیری می کند و برای غذا پس زمینه جذابی ارائه نمی دهد.

خاکستری: رنگ خنثی دیگری است. رنگی است که مردم به ندرت آن را دوست دارند یا از آن متنفرند.
خاکستری، رنگی غیرمتعهد، رسمی و باوقار است.
خاکستری نشان‌دهنده‌ی بلوغ و خرد است. موهای خاکستری نشان‌دهنده‌ی عمر، افزایش دانش و تجربه است.
خاکستری فاقد گرماست، می‌تواند دور و جدی به نظر برسد. به عنوان مثال، کلیساهای سنگی، گورستان‌ها و آسمان‌خراش‌ها.
در بسته‌بندی، خاکستری جذابیت غنی و باشکوهی دارد. خودروهای لوکس اغلب به رنگ نقره‌ای هستند، همانطور که کارت‌های اعتباری پلاتینیوم با هزینه‌های سنگینشان.
بوتیک‌های لوکس معمولا کالاها را در جعبه‌های خاکستری می‌پیچند که نشان‌دهنده‌ی یک هدیه‌ی ارزشمند است.
خاکستری متالیک با پیشرفت‌های علمی و فناوری مرتبط است و هنگام معرفی محصولات پیشرفته به طور موثر استفاده می‌شود. به همین دلیل، رنگ خاکستری بیشتر در خودروها استفاده می‌شود.
در طراحی داخلی، خاکستری تیره باوقار و رسمی است، در حالی که خاکستری روشن‌تر آرامش‌بخش‌تر است، هیچ‌کدام از این سایه‌ها باعث ایجاد گفتگوی پرشور نمی‌شوند. خاکستری‌ها برای اتاق‌هایی مناسب‌تر هستند که ساکنان آن به دنبال آرامش ذهن هستند.

روانشناسی رنگ سفید

سفید نماد پاکی، معصومیت، فضیلت و وفاداری است. به همین دلیل محبوب ترین رنگ برای لباس عروس است.
در لباس، سفید اغلب با ثروت قابل توجهی مقایسه می شود و پوشنده آن از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار است.
سفید را می توان عدم رنگ در نظر گرفت، اما بیشترین سایه های سفید نسبت به هر رنگ دیگری در بازار موجود است.
سفید همچنین نشان دهنده حقیقت و خوبی است. محصولات ایمنی و پزشکی اغلب سفید هستند تا پاکی ضد عفونی کننده را القا کنند. به باندهای پنبه ای، پنبه و روپوش های آزمایشگاهی پزشکان فکر کنید.
سفید با بهشت و فرشتگان مرتبط است.
در هند، چین و ژاپن نماد مرگ است.

روانشناسی رنگ سیاه

بدون شک سیاه کلاسیک ترین و قدرتمندترین رنگ است.
با مرگ و تاریکی مرتبط است و احساس هشداردهنده ای از ناشناخته ها را ایجاد می کند. همچنین مرموز است. و اگر یک گربه سیاه از مسیر شما عبور کند ذهن شما به افکار مختلف سفر می کند.
پیش بینی های نگران کننده از سیاه به آن حال و هوای خطرناکی می دهد و از آن برای لباس محافظان، بادیگاردها و پرسنل FBI برای ارعاب مزاحمان احتمالی استفاده می شود.
سیاه همچنین محبوب ترین رنگ برای لیموزین ها، Lincoln Town Cars و وسایل نقلیه رسمی حمل و نقل مقامات است، زیرا این رنگ نشان می دهد که فرد داخل آن مهم و شایسته احترام است.
مطالعات تحقیقاتی روی آمار فوتبال آمریکایی نشان داد که تیم هایی که لباس های سیاه می پوشند، بازی های بیشتری با آنها به چالش کشیده می شوند، ظاهراً به این دلیل که داوران ناخودآگاه آنها را مهاجم می دانند. و چرا فکر می کنید لباس های داوران با رنگ سیاه اقتدارآمیز غالب است؟
در دنیای مد، رنگ سیاه واقعاً حضور دارد. “لباس مشکی کوچک” همه منظوره که برای اولین بار توسط کوکو شانل طراحی شد، بارها و بارها به عنوان اوج ظرافت ظاهر می شود. (همچنین لاغر کننده است و کثیفی را نشان نمی دهد، دو مزیت بزرگ مد.

 

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − دوازده =